Flex

Werken in de Flex

De Flex is een onderdeel van Esdégé-Reigersdaal. Je zou de Flex kunnen zien als het interne uitzendbureau van Esdégé-Reigersdaal. Soms is er sprake is van ziekte of andere uitval op een cluster wat niet met het eigen team opgelost kan worden. Op dat moment wordt vaak de Flex ingezet. De Flex bestaat uit de Flexpool en de Flexxtra.

De Flexpool

De Flexpool wordt ingezet voor alle locaties binnen de organisatie. Als flexer word je ingezet voor een enkele (ad hoc) dienst tot langere vervangingsvragen. Hierbij werk je op allerlei verschillende locaties. Dat betekent voor jou als flexer dat je verzekerd bent van een afwisselende baan, soms in Heerhugowaard, dan weer in Den Helder, Egmond, Enkhuizen, of één van de andere plaatsen waar onze clusters zijn gevestigd; voor kortere periodes, of een aantal maanden achter elkaar; in dagbesteding of in wonen; in verzorging of begeleiding. Er is heel veel mogelijk.
Lees op deze pagina meer over het Werken in de Flexpool en het Werken in de Flexxtra.

De FlexXtra

De FlexXtra biedt, afhankelijk van de vraag, ondersteuning aan cliënten met uiteenlopende (zeer complexe) ondersteuningsvragen. De verschillen tussen de doelgroepen van LVB tot EMB in combinatie met gedragsproblematiek zijn groot. Als medewerker FlexXtra kun je op diverse manier ondersteunend zijn aan het team waar je invalt. Bij de FlexXtra worden flexers ingezet voor enkele diensten tot langere vervangingsvragen.

Verschil tussen Flexpool en FlexXtra

Zowel in de Flexpool als in de Flexxtra begeleid je cliënten van lager tot hoger niveau. Het voornaamste  verschil zit hem in de complexiteit van de ondersteuningsvraag. Mensen met moeilijk verstaanbaar gedrag begrijpen de wereld om hen heen niet. Hierdoor voelen zij zich onveilig en ervaren gevoelens van onmacht. Vanuit deze onmacht laten zij soms agressief gedrag zien. Deze complexiteit is bij de FlexXtra het grootste verschil met werken in de Flexpool. Aan jou de taak om onvoorwaardelijk naast de cliënt te blijven staan en zijn of haar wereld weer begrijpelijk te maken.

Wat maakt het werken in de Flex zo leuk?

• Een bepaalde mate van vrijheid in werkdagen en – tijden, maar je bent uiteraard ook beschikbaar in het weekend en tijdens feestdagen.
• Veel afwisseling qua werkplekken
• Vanwege je brede inzet heb je vaak een frisse blik op een situatie
• Je doet veel ervaring op waardoor je de organisatie goed leert kennen
• Je werkt zelfstandig en maakt geen deel uit van een vast team
• Je werkt maximaal 3 maanden op een locatie. Daardoor leer je de organisatie goed kennen en doe je verschillende werkervaring op.

Wat kun je doen als je interesse hebt?

Je kunt solliciteren op de vacature voor de Flexpool of FlexXtra. Je ontvangt binnen 2 weken een reactie. Bij vragen of voor meer informatie kun je natuurlijk altijd contact opnemen met de medewerkers van de Flex via 0226-3320000.


Werken in de Flexpool

De Flexpool is een onderdeel van Esdégé-Reigersdaal. Onze cliënten zijn (dag en nacht) afhankelijk van goede ondersteuning vanuit de begeleiders. Die begeleiding krijgen ze in eerste instantie van het vaste personeel binnen hun cluster. Maar soms lukt dat niet en zijn er op het cluster onvoldoende medewerkers beschikbaar. Op dat moment wordt de Flexpool vaak ingezet. Dat betekent voor jou als flexer dat je verzekerd bent van een afwisselende baan, soms in Heerhugowaard, dan weer in Den Helder, Egmond, Enkhuizen of één van de andere plaatsen waar onze clusters zijn gevestigd. Soms voor kortere periodes dan weer voor een aantal maanden achter elkaar. De ene keer werk je op een locatie voor dagbesteding en de andere keer weer op een wooncluster waar op de ene plek meer verzorging nodig is en op de andere plek meer begeleiding gegeven moet worden. Je kunt hier de ervaringen van clustermanagers en ervaringen van flexers teruglezen.

Remi Derks, Flexers, vertelde er meer over in het magazine.


Remi Derks, medewerkers Flexpool

Wie zoeken wij

Wij zoeken mensen met ervaring en/of een zorggerichte opleiding op minimaal MBO/MBO+ niveau. Werken in de Flexpool vraagt uiteraard om flexibiliteit: zowel in het type ondersteuning die je gaat bieden, in het werken op diverse locaties alsmede de bereidheid om op verschillende dagen en tijden te werken. Wij zoeken mensen die 16-24 uur per week beschikbaar zijn. Voor dit aantal uren krijg je ook een contract.

Wat bieden we jou

Als flexer doe je veel verschillende ervaringen op bij de clusters die er zijn binnen de organisatie. De diversiteit aan werkplekken maakt dat je allround werkervaring krijgt die je binnen de organisatie kunt inzetten. Het werken in de Flexpool is daarnaast ook een manier om de organisatie beter te leren kennen. Jij bepaalt zelf jouw beschikbaarheid binnen het contract dat wij aanbieden. In overleg met de intercedentes wordt gekeken naar wat jij nodig hebt om je werk goed uit te voeren. Jij staat centraal. Zo bieden we bijvoorbeeld BHV- en visietrainingen aan, intervisie en daarnaast het bekwaam gemaakt worden voor diverse handelingen. Dit zodat jij zo professioneel mogelijk je werk kunt doen. Het werken in de Flexpool is daarnaast ook een manier om de organisatie te ontdekken en te zien welk cluster bij je past. Het gebeurt dan ook regelmatig dat je doorstroomt en uiteindelijk in dienst komt op één van de locaties waar je met plezier hebt gewerkt. Na gebleken geschiktheid bieden we jou een contract voor onbepaalde tijd.

Wil je meer informatie?

Ben je nieuwsgierig geworden naar werken in de Flexpool? Neem dan contact op met Carolien Prins, leidinggevende Flexpool via 0226-332000. Lijkt het jou een mooie stap in je loopbaan om bij ons te komen werken? Solliciteer dan via de vacature op de website.


Werken in de FlexXtra

De Flexxtra is een onderdeel van Esdégé-Reigersdaal en wordt ingezet binnen de gehele organisatie. Het hechte team wordt ingezet binnen de gehele organisatie, van losse invaldiensten tot langere vervangingsvragen. Je kunt daarbij terugvallen op de gezamenlijke expertise en ervaring van het hele team. Als medewerker van de FlexXtra bied je ondersteuning aan cliënten met uiteenlopende, zeer complexe ondersteuningsvragen. Je wordt ingezet op clusters waar cliënten wonen, werken en of verblijven met moeilijk verstaanbaar gedrag. De verschillen tussen de doelgroepen van LVB tot EMB in combinatie met gedragsproblematiek zijn groot. Door de goede onderlinge samenwerking vindt je bij bepaalde situaties steun bij je collega’s.

Wie zoeken wij

Wij zoeken mensen die een zorggerelateerde opleiding hebben. Je moet kunnen denken en functioneren op HBO-niveau dat je verkregen hebt door jarenlange ervaring in de ondersteuning van cliënten met een complexe ondersteuningsvraag. Als medewerker in de FlexXtra ben je de veilige ander die onvoorwaardelijk naast de cliënt staat en kun je zowel cliënten als collega’s ondersteunen, sta je stevig in je schoenen en kun je professioneel en empathisch handelen. Daarnaast ben je flexibel inzetbaar gedurende de dagen van de week, werktijden en werkplekken. Vanuit jouw vertrouwen kun je elke onbekende deur binnen stappen.

Wat bieden we jou

Wij bieden jou een interessante en leuke baan voor 24-32 uur per week met de mogelijkheid om meer te werken. De aanstelling is voor de duur van een jaar. Bij gebleken geschiktheid wordt dit omgezet in een vast dienstverband. Daarnaast bieden wij jou diverse opleidingen en trainingen aan zodat je je werk zo professioneel mogelijk kunt doen.

Wil je meer informatie?

Ben je nieuwsgierig geworden naar werken in de FlexXtra? Neem dan contact op met Norah Haaker, leidinggevende FlexXtra, via 0226-3320000. Lijkt het jou een mooie stap in je loopbaan om bij ons te komen werken? Solliciteer dan via de vacature op de website.


 

Intercedentes van de Flexpool: Wie zijn wij en wat doen wij?

Als Flex denken wij met het cluster mee over de wijze waarop er invulling gegeven kan worden aan openstaande diensten. Diensten die bij de Flex worden aangevraagd zijn de zogenaamde “losse” ad hoc diensten maar ook vervangingsvragen voor langere perioden.

De aangevraagde diensten worden door de Flex in het planningssysteem Aysist ingevoerd of worden   zelf door locaties in het systeem gezet. Het streven is dat in de toekomst elke locatie zelf de diensten kan invoeren. De intercedentes en planners  van de Flex zoeken naar oplossingen voor de invulling van diensten en onderhouden hierbij het contact tussen flexmedewerkers en de locaties. De goede onderlinge samenwerking tussen (medewerkers van de) Flexpool, FlexXtra en de clusters zorgen ervoor dat er meestal verschillende mogelijkheden ontstaan om passend invulling te geven aan een vraag. Mocht het via de Flex niet lukken om een openstaande dienst met eigen Flex-medewerkers  in te vullen dan wordt de dienst (mogelijk) in overleg met het cluster aangeboden aan een uitzendbureau.

De Flex is een tijdelijke oplossing  voor een vervangingsvraag van een cluster totdat er een structurele oplossing is gevonden. Mede om deze reden wordt een flexer (meestal) niet langer dan 3 a 4 maanden  achtereen ingezet op hetzelfde cluster. Een andere reden voor deze termijn is om de flexer de kans te geven zich te ontwikkelen door bij diverse doelgroepen en locaties  te werken. Door deze wisseling zijn meerdere flexers bekend op de locatie. Het komt geregeld voor dat een flexer zo goed bevalt dat de flexer een vaste werkplek vindt. Wij ondersteunen deze mogelijkheid. Omdat de doorstroom hierdoor best groot is, zijn wij op zoek naar nieuwe flexers. Om deze reden staat de vacature ook doorlopend online op de website.

De volgende medewerkers werken bij de Flexpool en FlexXtra:

Carolien Prins, leidinggevende Flexpool 
Direct telefoonnummer: 0226-3332387
Werkt op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag

 

 

 

 


Norah Haaker

Leidinggevende Flexxtra
Direct telefoonnummer: 0226-3332321
Werkt om ma t/m do van 8.30-14.30 uur, vrijdag tot 12.30 uur

 

 

 

 

Ilze Nelissen, intercedent Flexpool  
Direct telefoonnummer: 0226-3332381
Werkt op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag

 

 

 

 

 

Denise Hille
Secretarieel medewerker en planner Flexxtra
Direct telefoonnummer: 0226-3332352
Werkt op maandag- dinsdag- en woensdagmiddag

We zijn per e-mail bereikbaar op: flexpool@esdege-reigersdaal.nl

 

 

 

Pauline Timmer, intercedent Flexpool
Direct telefoonnummer: 0226-32338
Werkt op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag

Bezoekadres
Centraal Bureau
J. Duikerweg 1
1703 DH Heerhugowaard

Postadres
Postbus 1065
1700 BB Heerhugowaard



Ervaringen van clustermanagers over de inzet van Flexers:

Fatima Verwer, clustermanager de Mantelmeeuw (’t Waarderhof en PNH) over de inzet van Flexers

“Flexers zijn van grote toegevoegde waarde! Zij zijn professioneel, kundig, enthousiast en passen zich gemakkelijk aan.”

“Het cluster de Mantelmeeuw biedt ondersteuning aan cliënten met Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH). Flexers worden bij ons ingezet bij bijvoorbeeld ziekte die wat langer duurt of als er extra inzet nodig is bovenop de normale bezetting.
Aanvragen voor korte termijn, de zogenaamde “losse diensten” worden meestal intern opgelost. Flexers zijn hier van grote toegevoegde waarde omdat zij snel zijn in te zetten en zich gemakkelijk aanpassen. Van een flexer wordt ook verwacht dat ze zich gemakkelijk aanpassen aan de wisselende werksituaties en dat ze in staat zijn om de vragen te stellen die nodig zijn om snel aan het werk te kunnen. De flexers die ik het afgelopen jaar heb gehad beschikten ook over deze kwaliteit. Daarnaast vond ik hen professioneel, kundig en enthousiast. In een tijdelijke (nood)situatie is een flexer een zeer prettige toevoeging. Flexers kunnen echt praktische ondersteuning bieden en hebben daarnaast ook een frisse kijk op de dagelijkse praktijk op de locatie.”


Fatima Verwer, clustermanager de Mantelmeeuw (’t Waarderhof en PNH)


Jacha Premselaar van Rosario en de Branderhoeve

“Flexers kunnen met de blik van een buitenstaander naar zaken kijken en soms tips en adviezen geven waar een team zelf nooit op was gekomen.”

Zowel op het cluster Rosario als op het cluster De Branderhoeve wordt ondersteuning geboden aan mensen met een verstandelijke beperking. De cliënten krijgen deze ondersteuning in hun eigen appartement.  Flexers worden ingezet bij korte en langdurige ziekte, het niet in kunnen vullen van een vacature en bij een teamuitje. Van een flexer wordt verwacht dat zij een open houding hebben en dat zij leergierig en kritisch zijn en zich de taken die gedaan moeten worden snel eigen maakt. De ervaring van de flexers is heel wisselend: Er zijn mensen die al heel veel ervaring hebben en er zijn ook mensen die nog ervaring op moeten doen. Jascha beseft dat er veel van een flexer wordt verwacht in een team waar de druk hoog is. Het voordeel van flexers is dat zij met een blik van een buitenstaander naar zaken kunnen kijken en soms tips en adviezen geven waar een team zelf nooit op was gekomen. Voor de lange-termijn-inzet is het prettig dat de locatie een vast gezicht heeft voor een aantal maanden. Vaak is het ook jammer als een medewerker weer naar de volgende klus gaat. Uiteraard is dit laatste wel het voordeel van een flexer zijn; je hebt veel afwisseling doordat je in “andermans keuken” kunt kijken waar het overal net even anders gaat.

Jacha Premselaar, clustermanager Rosario en de Branderhoeve.

 


Ervaringen van Yvette, medewerker Flexpool

Yvette, medewerker Flexpool:
“Na 18 jaar voor een andere organisatie te hebben gewerkt ben ik vorig jaar juni overgestapt naar de Flexpool. Ik zat op dat moment in een fase dat ik niet wist of ik de zorg nog leuk vond en merkte aan mijzelf dat ik de afwisseling  in het werk miste.

Ik kan mij de eerste dienst nog goed herinneren. Wat vond ik het spannend: “Wat wordt er van mij verwacht als flexer? Waar kom ik terecht en doe ik hier wel goed aan?” En daar ging ik dan, het leek wel een eerste werkdag.  Je komt aan op een locatie en weet van niets. Je kent het team en de cliënten niet en vraagt je af hoe de dienst zal verlopen.

Gelukkig merkte ik dat de ervaring die ik in mijn “rugtas” had verzameld afgelopen jaren mij erg heeft geholpen. Nu ik langer in de Flexpool zit, merk ik dat ik soms in een situatie kom dat ik me afvraag hoe ik het moet oplossen. De oplossing zit niet altijd in mijn rugtas. Omdat je de cliënt niet kent, weet je ook niet hoe hij of zij reageert of hoe je het beste kunt handelen. Er ligt wel een map op de locatie over de cliënt maar die geeft niet altijd de specifieke informatie waar je naar op zoek bent. Soms moet je op gevoel werken en erop vertrouwen dat jouw keuze op dat moment de beste is.

Laatst kwam ik op een locatie en leerde daar een collega-flexer kennen. Zij was net werkzaam in de Flexpool en had veel vragen. Vragen die ik zelf ook in het begin had. Je wil ook niet alles aan het team vragen en soms draai je een dienst alleen waardoor je niet direct alles kan navragen. Deze collega-flexer vond het fijn om een andere collega te ontmoeten die ook in de Flex werkzaam is. Zij had de behoefte om samen te sparren over onderwerpen waar je tegenaan kunt lopen. Ze vroeg zich bijvoorbeeld af hoe ik bepaalde situaties met cliënten aanpak. Ook heb ik haar wegwijs gemaakt in het systeem en haar uitgelegd hoe je je uren verwerkt en waar je je loonstrook kunt vinden. Ik gaf haar mijn privé nummer en zei haar dat als ze ergens mee zat of vragen had zij mij altijd kon appen. We hebben nu regelmatig contact. Zo staan we klaar voor elkaar en zorgen we samen op de beste mogelijke manier voor onze cliënten.”

Ervaringen van Suze, medewerker Flexpool

Diploma in mijn zak en aan de bak!

“In september jl heb ik gesolliciteerd bij Esdégé-Reigersdaal als Flexpool medewerker. Ik werd direct aangenomen. In juli 2019 ben ik afgestudeerd als Medewerker Maatschappelijke Zorg niveau 3. Omdat ik net afgestuurd was, had ik nog weinig werkervaring in de gehandicaptenzorg op kunnen doen. Ik speelde met het idee om te solliciteren bij de Flexpool.

Dit leek mij namelijk een goede manier om veel dingen te leren en te zien in de praktijk. Op deze manier kon ik meteen voor mijzelf ontdekken met welke doelgroep ik graag werkte en of ik voorkeur had voor wonen of dagbesteding.

Mijn eerste dienst via de Flexpool  vond ik heel spannend: Ik had geen idee wat er van mij werd verwacht en hoe het team en de cliënten op mij zouden reageren. Naar mate ik meer diensten had gedraaid, ging dit gemakkelijker. Laatst was ik op een locatie en daar leerde ik een ander Flexer kennen. Het is fijn om samen met elkaar te praten over situaties die je meemaakt of waar je tegenaan loopt. We helpen elkaar en ondertussen leer ik de organisatie al beter kennen. Iedere werkdag is anders en zo blijf ik mijzelf ontwikkelen.”

Facebook Twitter Linkedin