Flex

Werken in de Flex

De Flex is een onderdeel van Esdégé-Reigersdaal. Je zou de Flex kunnen zien als het interne uitzendbureau van Esdégé-Reigersdaal. Soms is er sprake van ziekte of andere uitval op een cluster wat niet met het eigen team opgelost kan worden. Op dat moment wordt vaak de Flex ingezet. De Flex bestaat uit de Flexpool en de Flexxtra.

De Flexpool

De Flexpool wordt ingezet voor alle locaties binnen de organisatie. Als flexer word je ingezet voor een enkele (ad hoc) dienst tot langere vervangingsvragen. Hierbij werk je op allerlei verschillende locaties. Dat betekent voor jou als flexer dat je verzekerd bent van een afwisselende baan, soms in Heerhugowaard, dan weer in Den Helder, Egmond, Enkhuizen, of één van de andere plaatsen waar onze clusters zijn gevestigd; voor kortere periodes, of een aantal maanden achter elkaar; in dagbesteding of in wonen; in verzorging of begeleiding. Er is heel veel mogelijk.
Lees op deze pagina meer over het Werken in de Flexpool en het Werken in de Flexxtra.

De FlexXtra

De FlexXtra biedt, afhankelijk van de vraag, ondersteuning aan cliënten met uiteenlopende (zeer complexe) ondersteuningsvragen. De verschillen tussen de doelgroepen van LVB tot EMB in combinatie met gedragsproblematiek zijn groot. Als medewerker FlexXtra kun je op diverse manier ondersteunend zijn aan het team waar je invalt. Bij de FlexXtra worden flexers ingezet voor enkele diensten tot langere vervangingsvragen.

Verschil tussen Flexpool en FlexXtra

Zowel in de Flexpool als in de Flexxtra begeleid je cliënten van lager tot hoger niveau. Het voornaamste  verschil zit hem in de complexiteit van de ondersteuningsvraag. Mensen met moeilijk verstaanbaar gedrag begrijpen de wereld om hen heen niet. Hierdoor voelen zij zich onveilig en ervaren gevoelens van onmacht. Vanuit deze onmacht laten zij soms agressief gedrag zien. Deze complexiteit is bij de FlexXtra het grootste verschil met werken in de Flexpool. Aan jou de taak om onvoorwaardelijk naast de cliënt te blijven staan en zijn of haar wereld weer begrijpelijk te maken.

Wat maakt het werken in de Flex zo leuk?

• Een bepaalde mate van vrijheid in werkdagen en – tijden, maar je bent uiteraard ook beschikbaar in het weekend en tijdens feestdagen.
• Veel afwisseling qua werkplekken
• Vanwege je brede inzet heb je vaak een frisse blik op een situatie
• Je doet veel ervaring op waardoor je de organisatie goed leert kennen
• Je werkt zelfstandig en maakt geen deel uit van een vast team
• Je werkt maximaal 3 maanden op een locatie. Daardoor leer je de organisatie goed kennen en doe je verschillende werkervaring op.

Wat kun je doen als je interesse hebt?

Je kunt solliciteren op de vacature voor de Flexpool of FlexXtra. Je ontvangt binnen 2 weken een reactie. Bij vragen of voor meer informatie kun je natuurlijk altijd contact opnemen met de medewerkers van de Flex via 0226-3320000.


Werken in de Flexpool

De Flexpool is een onderdeel van Esdégé-Reigersdaal. Onze cliënten zijn (dag en nacht) afhankelijk van goede ondersteuning vanuit de begeleiders. Die begeleiding krijgen ze in eerste instantie van het vaste personeel binnen hun cluster. Maar soms lukt dat niet en zijn er op het cluster onvoldoende medewerkers beschikbaar. Op dat moment wordt de Flexpool vaak ingezet. Dat betekent voor jou als flexer dat je verzekerd bent van een afwisselende baan, soms in Heerhugowaard, dan weer in Den Helder, Egmond, Enkhuizen of één van de andere plaatsen waar onze clusters zijn gevestigd. Soms voor kortere periodes dan weer voor een aantal maanden achter elkaar. De ene keer werk je op een locatie voor dagbesteding en de andere keer weer op een wooncluster waar op de ene plek meer verzorging nodig is en op de andere plek meer begeleiding gegeven moet worden. Je kunt hier de ervaringen van clustermanagers en ervaringen van flexers teruglezen.

 

Wie zoeken wij

Wij zoeken mensen met ervaring en/of een zorggerichte opleiding op minimaal MBO/MBO+ niveau. Werken in de Flexpool vraagt uiteraard om flexibiliteit: zowel in het type ondersteuning die je gaat bieden, in het werken op diverse locaties alsmede de bereidheid om op verschillende dagen en tijden te werken. Wij zoeken mensen die 16-24 uur per week beschikbaar zijn. Voor dit aantal uren krijg je ook een contract.

Wat bieden we jou

Als flexer doe je veel verschillende ervaringen op bij de clusters die er zijn binnen de organisatie. De diversiteit aan werkplekken maakt dat je allround werkervaring krijgt die je binnen de organisatie kunt inzetten. Het werken in de Flexpool is daarnaast ook een manier om de organisatie beter te leren kennen. In overleg met de intercedentes wordt gekeken naar wat jij nodig hebt om je werk goed uit te voeren. Jij staat centraal. Zo bieden we bijvoorbeeld BHV- en visietrainingen aan en daarnaast het bekwaam gemaakt worden voor diverse handelingen. Dit zodat jij zo professioneel mogelijk je werk kunt doen. Het werken in de Flexpool is daarnaast ook een manier om de organisatie te ontdekken en te zien welk cluster bij je past. Het gebeurt dan ook regelmatig dat je doorstroomt en uiteindelijk in dienst komt op één van de locaties waar je met plezier hebt gewerkt. Na gebleken geschiktheid bieden we jou een contract voor onbepaalde tijd.

Wil je meer informatie?

Ben je nieuwsgierig geworden naar werken in de Flexpool? Neem dan contact op met Carolien Prins, leidinggevende medewerkers Flex (Flexpool en FlexXtra), via 0226-3322338. Lijkt het jou een mooie stap in je loopbaan om bij ons te komen werken? Solliciteer dan via de vacature op de website.


Werken in de FlexXtra

De Flexxtra is een onderdeel van Esdégé-Reigersdaal en wordt ingezet binnen de gehele organisatie. Het hechte team wordt ingezet binnen de gehele organisatie, van losse invaldiensten tot langere vervangingsvragen. Je kunt daarbij terugvallen op de gezamenlijke expertise en ervaring van het hele team. Als medewerker van de FlexXtra bied je ondersteuning aan cliënten met uiteenlopende, zeer complexe ondersteuningsvragen. Je wordt ingezet op clusters waar cliënten wonen, werken en of verblijven met moeilijk verstaanbaar gedrag. De verschillen tussen de doelgroepen van LVB tot EMB in combinatie met gedragsproblematiek zijn groot. Door de goede onderlinge samenwerking vindt je bij bepaalde situaties steun bij je collega’s.

Wie zoeken wij

Wij zoeken mensen die een zorggerelateerde opleiding hebben. Je moet kunnen denken en functioneren op HBO-niveau dat je verkregen hebt door jarenlange ervaring in de ondersteuning van cliënten met een complexe ondersteuningsvraag. Als medewerker in de FlexXtra ben je de veilige ander die onvoorwaardelijk naast de cliënt staat en kun je zowel cliënten als collega’s ondersteunen, sta je stevig in je schoenen en kun je professioneel en empathisch handelen. Daarnaast ben je flexibel inzetbaar gedurende de dagen van de week, werktijden en werkplekken. Vanuit jouw vertrouwen kun je elke onbekende deur binnen stappen.

Wat bieden we jou

Wij bieden jou een interessante en leuke baan voor 24-32 uur per week met de mogelijkheid om meer te werken. De aanstelling is voor de duur van een jaar. Bij gebleken geschiktheid wordt dit omgezet in een vast dienstverband. Daarnaast bieden wij jou diverse opleidingen en trainingen aan zodat je je werk zo professioneel mogelijk kunt doen.

Chris Janssens over werken in de FlexXtra

 

In dit verhaal stellen we je voor aan Chris. Chris is 47 jaar en heeft een vriendin met wie hij samen een zoon heeft. Chris houdt van de natuur en is in zijn vrije tijd het liefst buiten. Ook is hij enorm reislustig en heeft veel van de wereld gezien. Zo was hij in Peru, Nepal, India, de Filipijnen en heeft hij in Noord-Afrika twee weken onder de sterrenhemel geslapen. Toen bijna twee jaar geleden de Corona crisis uitbrak, was reizen even niet meer mogelijk en kocht hij een “klushuis”. Het geeft hem veel voldoening om te zien dat hij steeds handiger wordt met klussen en het resultaat al meer zichtbaar wordt. Chris werkt al jaren in de zorg en heeft destijds de voormalige Z-Verpleegkundige opleiding gedaan. Via Leekerweide, Lijn 5 en de Prinsenstichting is hij sinds tien jaar werkzaam bij Esdégé-Reigersdaal.

Een organisatie waar je het vertrouwen en de vrijheid krijgt

“Na tien jaar met veel plezier voor mijn vorige werkgever te hebben gewerkt wilde ik graag meer uitgedaagd worden en besloot om te kijken wat er nog meer mogelijk was. Via mijn vriendin kwam ik bij Esdégé-Reigersdaal terecht, bij het cluster Abel Tasman. Omdat ik niet bekend was met de doelgroep had ik eigenlijk niet het idee dat ik aangenomen zou worden. Maar samen hadden we er alle vertrouwen in en kon ik starten met een nieuwe stap in mijn carrière. Wat mij aansprak en nog steeds aanspreekt in Esdégé-Reigersdaal is dat het een organisatie is waar medewerkers de vrijheid en het vertrouwen krijgen om zelf mee te denken en mee te beslissen. Dit is iets waar ik mij goed bij voel want ik vind het prettig om in mijn werk de ruimte te krijgen die ik nodig heb om het juiste te kunnen doen voor de cliënt. “

Best spannend soms

“Ongeveer een jaar geleden nam ik de beslissing om te stoppen als cliëntbegeleider bij de Liede (cluster WonenMet) nadat ik daar zes jaar had gewerkt. Ondanks dat ik deze stap best spannend vond, sprak de FlexXtra mij aan. Dat kwam door de afwisseling om bij verschillende locaties aan het werk te gaan. Eerlijk is eerlijk, ik moest best wennen. Als flexer heb je veel te maken met onbekende cliënten en collega’s en ik merkte dat ik toch wel erg gewend was aan de veilige vaste omgeving van de Liede. Voorheen was ik degene aan wie je alles kon vragen en die met alle cliënten kon lezen en schrijven. Nu was ik opeens degene die veel moest vragen en uit moest zoeken. Natuurlijk had ik alle steun van de intercedentes van de Flex maar zij staan natuurlijk niet letterlijk naast je op de werkvloer. Ondanks dit onzekere gevoel gaf het werk mij wel de gezonde en positieve spanning die ik nodig heb. Gaandeweg begon ik al zekerder en sterker te worden en na bijna een jaar voor de FlexXtra te werken, ben ik blij dat ik doorgezet heb.”

Kippenvel op mijn rug

“De afgelopen tijd heb ik ook veel geleerd. Allereerst ervaar ik elke dag de bewondering die ik heb voor de mensen die wij begeleiden; hun kwetsbaarheid die –in mijn ogen- vaak ook een kracht is. Juist de cliënten die wij begeleiden, zitten niet constant in hun hoofd denkend aan de toekomst maar zijn vaak gelukkig met de kleine dingen en leven vooral in het nu. Zelf leer ik ook van de cliënten, door te genieten van vandaag en de kleine dingen waar je gelukkig van wordt. Dat deed ik al 28 jaar geleden toen ik begon maar doe ik nog steeds; elke dag opnieuw en vaak met kippenvel op mijn rug van ontroering. In de functie van cliëntbegeleider FlexXtra heb ik het enorm naar mijn zin en ik wil mij graag verder ontwikkelen in mijn werk. Ik kijk dan ook uit naar de toekomst en heb er zin in!”

Dennis van Wechem over werken in de FlexXtra

 

Dennis van Wechem (50) is getrouwd en heeft via co-ouderschap de zorg over zijn kinderen uit een eerdere relatie. In zijn vrije tijd wandelt hij graag met zijn vrouw en de hondjes en gaat met veel plezier naar hun chalet op de Veluwe. Dennis is sinds 2012 werkzaam voor de Flex (de Flex bestaat uit de Flexpool en de FlexXtra) en wij willen graag van hem weten hoe hij bij de Flex terecht is gekomen en natuurlijk ook hoe het hem bevalt.

Begonnen in de detailhandel

“Voordat ik negen jaar geleden startte bij Esdégé-Reigersdaal, was ik werkzaam in de detailhandel. Zo heb ik gewerkt als vestigingsmanager retail bij KPN en als assistent supermarktmanager. Rond mijn veertigste ging het niet goed met mij; ik zat niet lekker in mijn vel omdat ik het niet meer naar mijn zin had op mijn werk en ook privé liep het niet op rolletjes.”

Een platte organisatie

“Indertijd woonde ik boven de stichting Philadelphia en zag ik regelmatig cliënten met hun begeleiders naar de taxibusjes lopen. Op de een of andere manier zag dat er zo rustgevend en prettig uit dat dit mij aan het denken zette. Op een dag heb ik de tijd genomen om mijzelf in dat werk te verdiepen en heb een aantal clustermanagers van Esdégé-Reigersdaal gebeld. Je vraagt je misschien af waarom ik geen contact had opgenomen met Philadelphia. Van Esdégé-Reigersdaal had ik al gehoord dat het een platte organisatie met veel locaties is waar clustermanagers veel mogen bepalen. Dat is iets wat mij aanspreekt en dat is de reden dat ik dit initiatief heb genomen. Ook al hadden ze in eerste instantie geen vacatures, ik vroeg dan door of ik op gesprek mocht komen of eens langs mocht komen om mezelf voor te stellen. Dit bleek overigens niet op alle locaties mogelijk. Soms is het niet wenselijk vanwege de onrust die het teweeg kan brengen bij cliënten of omdat er om een andere reden geen ruimte voor is. Ondanks dat ik als zij-instromer geen ervaring had, heb ik goede gesprekken gehad met de clustermanagers waarin ik duidelijk kon uitleggen wat mijn motivatie is en wat mijn kwaliteiten zijn. De clustermanager van Buitenhof 10 (voormalige Luif 4-5) gaf mij de kans en bood mij een contract aan.”

Breder oriënteren

“Eerst werkte ik vijf jaar op een vaste groep van Luif 4-5. Na drie jaar hoorde ik via collega’s en medewerkers van de Flex die invielen op de locatie over de Flexpool. Ik heb toen contact opgenomen met de intercedent van de Flexpool en ben op gesprek geweest. Om mij breder te oriënteren binnen de organisatie had ik eerst een klein contract bij de Flexpool naast mijn werk op de Luif. Ik wilde graag een klein contract om wat meer te “proeven” van de organisatie en op die manier meer ervaring met diverse doelgroepen op te doen. Later werd dit contract uitgebreid naar meer uren. Tijdens mijn werk bij de Flexpool werd ik al geregeld ingezet bij de zogenaamde FlexXtra groepen (met een intensieve zorgvraag). Voor deze groepen werd ik gevraagd omdat ik door mijn werk bij de Flexpool al bekend was met diverse doelgroepen, ook bij cliënten met een intensieve zorgvraag waar moeilijk verstaanbaar gedrag voor kon komen. Ook kwam ik in contact met andere locaties omdat ik cliënten naar de dagbesteding bracht. Zo is dat balletje gaan rollen en werd ik steeds meer voor FlexXtra diensten gevraagd. Na ongeveer een jaar werkzaam te zijn geweest in de Flexpool heb ik gesolliciteerd op de functie van cliëntbegeleider FlexXtra en werd daar aangenomen. Momenteel werk ik 16 uur in de FlexXtra en de overige uren werk ik op de locatie Van Noortwijklaan. Tijdens mijn werk voor de FlexXtra val ik in op locaties waar door ziekte of een andere reden inval nodig is. Ook heb ik een coachende en adviserende rol waarin ik meedenk over de cliënten en het team.”

Dankbaar en trots

“Het allerbeste wat ik geleerd heb tijdens mijn werk is dat je altijd bij je eerlijke en oprechte zelf moet blijven. Verplaats jezelf met die houding in een ander, geef hem of haar nabijheid en veiligheid. Door mijn werk bij de FlexXtra heb ik heel veel verschillende cliënten mogen ontmoeten. Ik voel mij dankbaar deze cliënten mij wilden toelaten in hun leven zodat ik van hen kon leren een mijzelf kon ontwikkelen. Ik ben trots op de relaties die ik met de verschillende cliënten heb opgebouwd.”

Wil je meer informatie?

Ben je nieuwsgierig geworden naar werken in de FlexXtra? Neem dan contact op met Carolien Prins, leidinggevende medewerkers Flex (Flexpool en FlexXtra), via 0226-3322338. Lijkt het jou een mooie stap in je loopbaan om bij ons te komen werken? Solliciteer dan via de vacature op de website.


 

Intercedentes van de Flexpool: Wie zijn wij en wat doen wij?

Als Flex denken wij met het cluster mee over de wijze waarop er invulling gegeven kan worden aan openstaande diensten. Diensten die bij de Flex worden aangevraagd zijn de zogenaamde “losse” ad hoc diensten maar ook vervangingsvragen voor langere perioden.

De aangevraagde diensten worden door de Flex in het planningssysteem ingevoerd of worden zelf door locaties in het systeem gezet. Het streven is dat in de toekomst elke locatie zelf de diensten kan invoeren. De intercedentes van de Flex zoeken naar oplossingen voor de invulling van diensten en onderhouden hierbij het contact tussen flexmedewerkers en de locaties. De goede onderlinge samenwerking tussen (medewerkers van de) Flexpool, FlexXtra en de clusters zorgen ervoor dat er meestal verschillende mogelijkheden ontstaan om passend invulling te geven aan een vraag. Mocht het via de Flex niet lukken om een openstaande dienst met eigen Flex-medewerkers  in te vullen dan wordt de dienst (mogelijk) in overleg met het cluster aangeboden aan een uitzendbureau.

De Flex is een tijdelijke oplossing  voor een vervangingsvraag van een cluster totdat er een structurele oplossing is gevonden. Mede om deze reden wordt een flexer (meestal) niet langer dan 3 a 4 maanden  achtereen ingezet op hetzelfde cluster. Een andere reden voor deze termijn is om de flexer de kans te geven zich te ontwikkelen door bij diverse doelgroepen en locaties  te werken. Door deze wisseling zijn meerdere flexers bekend op de locatie. Het komt geregeld voor dat een flexer zo goed bevalt dat de flexer een vaste werkplek vindt. Wij ondersteunen deze mogelijkheid. Omdat de doorstroom hierdoor best groot is, zijn wij op zoek naar nieuwe flexers. Om deze reden staat de vacature ook doorlopend online op de website.

De volgende medewerkers werken bij de Flexpool en FlexXtra:

                                                                                     

Carolien Prins, leidinggevende medewerkers Flex (Flexpool en FlexXtra) via 0226-3322338

Werkdagen: maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag

 

 

 

 

Ilze Nelissen, intercedent Flexpool

Werkdagen zijn: maandag, woensdag, donderdag en vrijdag

 

 

 

 

 

Maaike Braas, intercedent Flexpool

Werkdagen zijn: dinsdagochtend, woensdag, donderdag en vrijdag

De flexpool is te bereiken via: 0226-332000, de receptie zal je dan doorschakelen met de intercedent die op dat moment werkzaam is. Mailen mag naar: flexpool@esdege-reigersdaal.nl

Bezoekadres

Centraal Bureau
J. Duikerweg 1
1703 DH Heerhugowaard

Postadres
Postbus 1065
1700 BB Heerhugowaard



Ervaringen van clustermanagers over de inzet van Flexers:

Fatima Verwer, clustermanager de Mantelmeeuw (’t Waarderhof en PNH) over de inzet van Flexers

“Flexers zijn van grote toegevoegde waarde! Zij zijn professioneel, kundig, enthousiast en passen zich gemakkelijk aan.”

“Het cluster de Mantelmeeuw biedt ondersteuning aan cliënten met Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH). Flexers worden bij ons ingezet bij bijvoorbeeld ziekte die wat langer duurt of als er extra inzet nodig is bovenop de normale bezetting.
Aanvragen voor korte termijn, de zogenaamde “losse diensten” worden meestal intern opgelost. Flexers zijn hier van grote toegevoegde waarde omdat zij snel zijn in te zetten en zich gemakkelijk aanpassen. Van een flexer wordt ook verwacht dat ze zich gemakkelijk aanpassen aan de wisselende werksituaties en dat ze in staat zijn om de vragen te stellen die nodig zijn om snel aan het werk te kunnen. De flexers die ik het afgelopen jaar heb gehad beschikten ook over deze kwaliteit. Daarnaast vond ik hen professioneel, kundig en enthousiast. In een tijdelijke (nood)situatie is een flexer een zeer prettige toevoeging. Flexers kunnen echt praktische ondersteuning bieden en hebben daarnaast ook een frisse kijk op de dagelijkse praktijk op de locatie.”


Fatima Verwer, clustermanager de Mantelmeeuw (’t Waarderhof en PNH)


Jacha Premselaar van Rosario en de Branderhoeve

“Flexers kunnen met de blik van een buitenstaander naar zaken kijken en soms tips en adviezen geven waar een team zelf nooit op was gekomen.”

Zowel op het cluster Rosario als op het cluster De Branderhoeve wordt ondersteuning geboden aan mensen met een verstandelijke beperking. De cliënten krijgen deze ondersteuning in hun eigen appartement.  Flexers worden ingezet bij korte en langdurige ziekte, het niet in kunnen vullen van een vacature en bij een teamuitje. Van een flexer wordt verwacht dat zij een open houding hebben en dat zij leergierig en kritisch zijn en zich de taken die gedaan moeten worden snel eigen maakt. De ervaring van de flexers is heel wisselend: Er zijn mensen die al heel veel ervaring hebben en er zijn ook mensen die nog ervaring op moeten doen. Jascha beseft dat er veel van een flexer wordt verwacht in een team waar de druk hoog is. Het voordeel van flexers is dat zij met een blik van een buitenstaander naar zaken kunnen kijken en soms tips en adviezen geven waar een team zelf nooit op was gekomen. Voor de lange-termijn-inzet is het prettig dat de locatie een vast gezicht heeft voor een aantal maanden. Vaak is het ook jammer als een medewerker weer naar de volgende klus gaat. Uiteraard is dit laatste wel het voordeel van een flexer zijn; je hebt veel afwisseling doordat je in “andermans keuken” kunt kijken waar het overal net even anders gaat.

Jacha Premselaar, clustermanager Rosario en de Branderhoeve.

 


Ervaringen van Miranda, medewerker Flexpool

Miranda Wildenburg, medewerker Flexpool

Miranda Wildenburg  (27 jaar) werkt sinds maart 2020 in de Flexpool. In dit verhaal vertelt Miranda hoe zij bij de Flexpool terecht is gekomen. Miranda woont samen met  drie “draken”  van huisgenootjes (haar katten) die er een sport van maken om zoveel mogelijk in de gordijnen te hangen en nachten door te halen door heen en weer te rennen door het huis. Op het Flexbureau kennen  we Miranda als een sprankelende jonge vrouw die graag wil leren, open staat voor feedback en denkt in mogelijkheden. Ook op de clusters waar zij invalt, is zij een graag gezien gezicht. Tijdens haar werk vertelt ze graag over haar katten  en het komt  vaak voor dat er door cliënten naar ze  wordt gevraagd. Zelfs als zij maanden niet op een locatie is geweest.

“Tijdens mijn opleiding zijn verschillende doelgroepen voorbij gekomen. Toch had ik in het laatste jaar nog steeds geen idee waar ik wilde werken, het leek mij bijna allemaal leuk! Ik kreeg toen de kans om binnen de jeugdzorg te werken en ben dat aangegaan. Na 2,5 jaar in de jeugdzorg te hebben gewerkt kwam ik erachter dat het niets  voor mij was. ik ging niet met plezier naar het werk en wilde dat weer terug. Ik ben toen bij een uitzendbureau gaan werken en  kreeg toen een dienst in de gehandicaptenzorg aangeboden. Ik vond dit weer onwijs leuk om te doen en het deed mij denken aan mijn stages die ik tijdens mijn opleiding bij Esdégé-Reigersdaal heb gelopen.

 Ik heb meerdere stages gelopen bij Esdégé-Reigersdaal. In het eerste jaar bij ’t Waarderhof (woonlocatie voor cliënten met NAH van het cluster de Mantelmeeuw) en in het derde jaar bij de Van de Veldelaan (woonlocatie van het cluster Vroonerbol). Daarna heb ik nog vakantiewerk mogen doen bij de Ferdinandbolstraat (ook onderdeel van het cluster Vroonerbol). Ik heb altijd met veel plezier teruggekeken op mijn stages en heb er ook ontzettend veel geleerd.

In die periode sprak ik mijn buurvrouw die bij een andere zorgorganisatie  werkte en zij gaf aan dat de flex misschien wel wat voor mij was.  Ik heb toen een jaar met plezier in de Flexpool van een andere zorgorganisatie  gewerkt maar had toch het gevoel dat er iets miste.

Werken in de Flex beviel mij heel goed maar ik was op zoek naar wat meer uitdaging  en kwam op die manier bij de Flexpool van Esdégé-Reigersdaal terecht. Waar ik in mijn vorige baan iets miste om nog door te kunnen groeien, heb dat binnen Esdégé-Reigersdaal gevonden. Het flexen vind ik nog steeds geweldig en daarin wilde ik ook niks veranderen maar ik wilde een kans krijgen om te kunnen laten zien wat ik nog meer kan. Als flexer kun je af en toe het gevoel hebben dat je komt, je draait je dienst en je gaat weer weg. Dit is heerlijk maar af en toe wil ik meer en echt iets bijdragen voor het team en de cliënten.  Het mooiste is dat dit allemaal in eigen tempo gaat. Alles gaat in overleg en je hebt zelf  veel inspraak in wat je nog wilt leren. Ik wilde bijvoorbeeld nog leren hoe je coacht en iemand verder kan laten ontwikkelen. Hiervoor mag ik de opleiding coaching gaan volgen. Dit is maar een voorbeeld van de opleidingen die er zijn en waar je aan mag deelnemen.

“Het maakt niet uit hoe erg, lelijk, naar of somber een situatie ook lijkt, we blijven naast de cliënten staan en komen er samen doorheen.”

1 maart 2020 ben ik bij Esdégé-Reigersdaal  begonnen. Een nieuwe organisatie, nieuwe locaties, nieuwe cliënten, nieuwe collega’s, nieuwe kansen, nieuwe uitdagingen en….. een nieuw virus. Het constante in deze periode was het werk. Ik mocht blijven doen wat ik leuk vond en ondanks alle toestanden om ons heen, waren collega’s positief en iedereen ging ervoor. Er werd niet stilgezeten, er werd juist actie ondernomen. En dat vind ik het mooiste aan dit werk. Het maakt niet uit hoe erg, lelijk, naar of somber een situatie ook lijkt, we blijven naast de cliënten staan en komen er samen doorheen.”

De “draken” van huisgenootjes

Ervaringen van Yvette, medewerker Flexpool

Yvette, medewerker Flexpool:
“Na 18 jaar voor een andere organisatie te hebben gewerkt ben ik vorig jaar juni overgestapt naar de Flexpool. Ik zat op dat moment in een fase dat ik niet wist of ik de zorg nog leuk vond en merkte aan mijzelf dat ik de afwisseling  in het werk miste.

Ik kan mij de eerste dienst nog goed herinneren. Wat vond ik het spannend: “Wat wordt er van mij verwacht als flexer? Waar kom ik terecht en doe ik hier wel goed aan?” En daar ging ik dan, het leek wel een eerste werkdag.  Je komt aan op een locatie en weet van niets. Je kent het team en de cliënten niet en vraagt je af hoe de dienst zal verlopen.

Gelukkig merkte ik dat de ervaring die ik in mijn “rugtas” had verzameld afgelopen jaren mij erg heeft geholpen. Nu ik langer in de Flexpool zit, merk ik dat ik soms in een situatie kom dat ik me afvraag hoe ik het moet oplossen. De oplossing zit niet altijd in mijn rugtas. Omdat je de cliënt niet kent, weet je ook niet hoe hij of zij reageert of hoe je het beste kunt handelen. Er ligt wel een map op de locatie over de cliënt maar die geeft niet altijd de specifieke informatie waar je naar op zoek bent. Soms moet je op gevoel werken en erop vertrouwen dat jouw keuze op dat moment de beste is.

Laatst kwam ik op een locatie en leerde daar een collega-flexer kennen. Zij was net werkzaam in de Flexpool en had veel vragen. Vragen die ik zelf ook in het begin had. Je wil ook niet alles aan het team vragen en soms draai je een dienst alleen waardoor je niet direct alles kan navragen. Deze collega-flexer vond het fijn om een andere collega te ontmoeten die ook in de Flex werkzaam is. Zij had de behoefte om samen te sparren over onderwerpen waar je tegenaan kunt lopen. Ze vroeg zich bijvoorbeeld af hoe ik bepaalde situaties met cliënten aanpak. Ook heb ik haar wegwijs gemaakt in het systeem en haar uitgelegd hoe je je uren verwerkt en waar je je loonstrook kunt vinden. Ik gaf haar mijn privé nummer en zei haar dat als ze ergens mee zat of vragen had zij mij altijd kon appen. We hebben nu regelmatig contact. Zo staan we klaar voor elkaar en zorgen we samen op de beste mogelijke manier voor onze cliënten.”

Ervaringen van Suze, medewerker Flexpool

Diploma in mijn zak en aan de bak!

“In september jl heb ik gesolliciteerd bij Esdégé-Reigersdaal als Flexpool medewerker. Ik werd direct aangenomen. In juli 2019 ben ik afgestudeerd als Medewerker Maatschappelijke Zorg niveau 3. Omdat ik net afgestuurd was, had ik nog weinig werkervaring in de gehandicaptenzorg op kunnen doen. Ik speelde met het idee om te solliciteren bij de Flexpool.

Dit leek mij namelijk een goede manier om veel dingen te leren en te zien in de praktijk. Op deze manier kon ik meteen voor mijzelf ontdekken met welke doelgroep ik graag werkte en of ik voorkeur had voor wonen of dagbesteding.

Mijn eerste dienst via de Flexpool  vond ik heel spannend: Ik had geen idee wat er van mij werd verwacht en hoe het team en de cliënten op mij zouden reageren. Naar mate ik meer diensten had gedraaid, ging dit gemakkelijker. Laatst was ik op een locatie en daar leerde ik een ander Flexer kennen. Het is fijn om samen met elkaar te praten over situaties die je meemaakt of waar je tegenaan loopt. We helpen elkaar en ondertussen leer ik de organisatie al beter kennen. Iedere werkdag is anders en zo blijf ik mijzelf ontwikkelen.”

Facebook Twitter Linkedin